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野口旭教授とのインタビュー:Interview with Prof. Asahi Noguchi [インタビュー]

経済教育インタビューシリーズ(2):Economic Education Interview Series (2)
インタビュー:野口旭氏(専修大学教授)
Interviewee: Professor Asahi Noguchi (Professor, Senshu University)
http://www.senshu-u.ac.jp/~off0010/faculty/kiz_a_01_noguti.html

12月15日に新宿御苑前にある馴染みの店でよくお会いする野口旭専修大学経済学部教授に、これまで高校生に経済学を教えた経験談をお聞きした。
野口旭氏は、これまで数多くの一般向けの経済学入門書を書かれているが、その関係もあってここ数年、「首都大学東京」で推薦入学の一環として各学校から推薦された受験生が受講する「東京未来塾」というプログラムで経済に関するセミナーを行っている。
そのセミナーは非常に教えがいがあり、また満足する結果が得られているとのことである。もちろん推薦の対象になった優秀な生徒が入学に必要なので熱心に参加することもあるが、それと並んで教える方法に以下のような特徴がある点も大きいと思われる。
(1)最初に一通りの講義をするが、その際に野口教授の著書『ゼロからわかる経済の基本』(講談社現代新書、2002年)などの生徒が経済に興味を持つような内容の教科書を使う。
(2)生徒をグループ分けして、それぞれ自分たちの興味を持つ経済のテーマ(例えば、政府の役割、社会福祉と税、財政金融政策、デフレなど)を選び研究した結果をグループごとにプレゼンさせる。
(3)高校で教えた経験があり高校生の特性をよく知っているアシスタントが指導や支援を適切に行う。
これらのことは、選抜されたモチベーションの高い生徒にかぎらず、一般の高校生に経済学を教える上でも参考になるであろう。しかしそれでも経済に興味を持っていない生徒を教えるのは容易ではない。一案としては、身近な税金などの問題から入って、財政や年金の問題などといった一般市民として知っておくべき経済問題を取り上げていけばいいのではないかというのが野口氏のサジェスチョンであった。
参考文献:
野口旭『ゼロからわかる経済の基本』(講談社現代新書、2002年)
http://www.bk1.co.jp/product/2260210
野口旭教授の著書リスト:
http://www.bk1.co.jp/search/search.asp?kywd=%96%EC%8C%FB%88%AE

On December 15, I had a talk with Senshu University Professor Asahi Noguchi at my favorite place near Shinjuku-gyoenmae, where I often meet him.
Prof. Noguchi has written a number of introductory economics books for general audience and, in that connection, he has been asked by Tokyo Metropolitan University for the last couple of years to teach an economics seminar on the university-sponsored program, “Tokyo Mirai Juku” for those high school students who are recommended by their schools as part of their entrance examination exercises.
Prof. Noguchi says that teaching such students is very satisfying himself with good results. This is not only due to the fact that those students are selected ones with high motivation, but also due to the way the seminar is organized and conducted as follows:
(1) In the initial lecture part, such introductory books as Prof. Noguchi’s book “Understanding Basic Economics From Level Zero Up” (2002) are used as textbooks to motivate students.
(2) Students are told to form small groups, and find and study their group topics (for example, the role of government, social security and taxes, fiscal and monetary policy, deflation, etc.) for their class presentation.
(3) They are advised and supported by an excellent assistant who used to be a school teacher with good understanding of high school students.
These may be helpful in teaching economics to high school students in general, but it would not be easy to motivate those who are not interested in economic issues in the first place. Prof. Noguchi suggested that one idea might be to start with such commonly interested issues as “taxes,” and go on to take up related problems such as “public finance and social security issues,” which every citizen should be aware of.
References:
Noguchi, Asahi “Understanding Basic Economics From Level Zero Up” (Zero kara wakaru keizai no kihon), Kodansha, 2002:
http://www.bk1.co.jp/product/2260210
Prof. Asahi Noguchi’s Authored Books:
http://www.bk1.co.jp/search/search.asp?kywd=%96%EC%8C%FB%88%AE


市川博也教授とのインタビュー:Interview with Prof. Ichikawa [インタビュー]

経済教育インタビューシリーズ(1):Economic Education Interview Series (1)
インタビュー:市川博也氏(経済学博士、上智大学国際教養学部教授)
Interviewee: Dr. Hiroya Ichikawa (Professor, Sophia University)
http://www.sophia.ac.jp/kokusai/kokusai/j/professors/index.html

12月4日に日比谷の外国人記者クラブで市川博也氏と会い、経済教育についての意見をうかがった。
市川氏は慶応義塾大学経済学部卒業後、経団連勤務を経て、上智大学教授に就任。そのため国内外のビジネス界に人脈が多く、実社会の視点から日本の経済教育には批判的な目を向けている。以下が市川氏とのインタビューの要旨である。
まず、経済学を学ぶことが何の役に立つか分からないことが基本的な問題である。単なる知識の断片的な記憶や理解ではなく、経済社会に生きる自分自身の問題として考えるような教え方・学び方が必要。
したがって、自分の人生設計として、キャリア開発と職業選択、所得と消費、貯蓄と投資、ライフサイクルと年金などのテーマを具体的に考えるための資料や分析方法を提供するように工夫すべきである。それらを数値例などで実感できるような教え方をすれば、生徒は現実の経済に興味を示すとともに、日本の経済の制度や政策の問題点も分かるようになり、経済的な思考が深まる一方で政策的な問題意識も高まるであろう。
次の問題として、よく教科書に見られるように「企業は利潤を追求するため環境に配慮しない」といったような短絡的な企業批判や市場批判は決して現実への理解に役立たない。むしろ特に日本では環境保護が企業にとって最重要課題になっており、官民挙げて環境問題に取り組んでいる現実を生徒にも知らせることが、経済社会と自然環境の関係をより現実的により深く理解させるためにも必要であろう。
この点に関して、以下の日本経団連の環境に関する資料が参考になる。
「地球環境憲章」(1991)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/profile/pro002/p02001.html
「環境アピール」(1996)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/policy/pol094.html
「環境自主行動計画」(2006)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/policy/vape
以上が、市川氏とのインタビューの要旨である。
なお市川氏は、フルブライト・メモリアル基金のプログラムで米国からの学校教師のグループに「日本の政治」を講義している。本ブログの11月16日の記事にある写真を参照。

I interviewed Prof. Ichikawa at the Foreign Correspondents’ Club of Japan in Hibiya on December 4, and asked him about economic education in Japan.
Prof. Ichikawa, after graduating from the Economics Department at Keio University, worked for Keidanren before joining the Faculty of Liberal Arts at Sophia University, has a broad network in the business world at home and abroad. Based on his experience, he seems to have a critical view on economic education in Japan. The following is a summary of my interview with him.
First, what is the use of economic education? To answer this question, it is necessary to teach students in such a way that they can take it as their own problem in the real world, rather than studying and memorizing some pieces of knowledge at school.
For example, students should be taught such subjects as career development and job selection, income and consumption, savings and investment, life cycle and social security, etc. for the sake of their own life planning. If these issues are presented with concrete examples, students would be willing and able to acquire the ability to think logically and critically in economic terms.
Second, the treatment of business corporations in economic education needs revision, because corporations are no longer “seeking profit alone and ignoring the environment,” as seen in some textbooks. It is important to let students know the fact that both public and private institutions, including business corporations, are working together to solve environmental problems in Japan, and such knowledge would help students understand the relationship between the economy and the environment more fully.
The following are some materials on this issue published by Nippon Keidanren:
“Global Environment Charter” (1991)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/profile/pro002/p02001.html
“Environment Appeal” (1996)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/policy/pol094.html
“Voluntary Environmental Action Plans” (2006)
http://www.keidanren.or.jp/japanese/policy/vape
(Prof. Ichikawa sometimes gives lectures to US teachers on the Fulbright Memorial Fund program. See the 11/16 report on this blog.)


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