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野口旭教授とのインタビュー:Interview with Prof. Asahi Noguchi [インタビュー]

経済教育インタビューシリーズ(2):Economic Education Interview Series (2)
インタビュー:野口旭氏(専修大学教授)
Interviewee: Professor Asahi Noguchi (Professor, Senshu University)
http://www.senshu-u.ac.jp/~off0010/faculty/kiz_a_01_noguti.html

12月15日に新宿御苑前にある馴染みの店でよくお会いする野口旭専修大学経済学部教授に、これまで高校生に経済学を教えた経験談をお聞きした。
野口旭氏は、これまで数多くの一般向けの経済学入門書を書かれているが、その関係もあってここ数年、「首都大学東京」で推薦入学の一環として各学校から推薦された受験生が受講する「東京未来塾」というプログラムで経済に関するセミナーを行っている。
そのセミナーは非常に教えがいがあり、また満足する結果が得られているとのことである。もちろん推薦の対象になった優秀な生徒が入学に必要なので熱心に参加することもあるが、それと並んで教える方法に以下のような特徴がある点も大きいと思われる。
(1)最初に一通りの講義をするが、その際に野口教授の著書『ゼロからわかる経済の基本』(講談社現代新書、2002年)などの生徒が経済に興味を持つような内容の教科書を使う。
(2)生徒をグループ分けして、それぞれ自分たちの興味を持つ経済のテーマ(例えば、政府の役割、社会福祉と税、財政金融政策、デフレなど)を選び研究した結果をグループごとにプレゼンさせる。
(3)高校で教えた経験があり高校生の特性をよく知っているアシスタントが指導や支援を適切に行う。
これらのことは、選抜されたモチベーションの高い生徒にかぎらず、一般の高校生に経済学を教える上でも参考になるであろう。しかしそれでも経済に興味を持っていない生徒を教えるのは容易ではない。一案としては、身近な税金などの問題から入って、財政や年金の問題などといった一般市民として知っておくべき経済問題を取り上げていけばいいのではないかというのが野口氏のサジェスチョンであった。
参考文献:
野口旭『ゼロからわかる経済の基本』(講談社現代新書、2002年)
http://www.bk1.co.jp/product/2260210
野口旭教授の著書リスト:
http://www.bk1.co.jp/search/search.asp?kywd=%96%EC%8C%FB%88%AE

On December 15, I had a talk with Senshu University Professor Asahi Noguchi at my favorite place near Shinjuku-gyoenmae, where I often meet him.
Prof. Noguchi has written a number of introductory economics books for general audience and, in that connection, he has been asked by Tokyo Metropolitan University for the last couple of years to teach an economics seminar on the university-sponsored program, “Tokyo Mirai Juku” for those high school students who are recommended by their schools as part of their entrance examination exercises.
Prof. Noguchi says that teaching such students is very satisfying himself with good results. This is not only due to the fact that those students are selected ones with high motivation, but also due to the way the seminar is organized and conducted as follows:
(1) In the initial lecture part, such introductory books as Prof. Noguchi’s book “Understanding Basic Economics From Level Zero Up” (2002) are used as textbooks to motivate students.
(2) Students are told to form small groups, and find and study their group topics (for example, the role of government, social security and taxes, fiscal and monetary policy, deflation, etc.) for their class presentation.
(3) They are advised and supported by an excellent assistant who used to be a school teacher with good understanding of high school students.
These may be helpful in teaching economics to high school students in general, but it would not be easy to motivate those who are not interested in economic issues in the first place. Prof. Noguchi suggested that one idea might be to start with such commonly interested issues as “taxes,” and go on to take up related problems such as “public finance and social security issues,” which every citizen should be aware of.
References:
Noguchi, Asahi “Understanding Basic Economics From Level Zero Up” (Zero kara wakaru keizai no kihon), Kodansha, 2002:
http://www.bk1.co.jp/product/2260210
Prof. Asahi Noguchi’s Authored Books:
http://www.bk1.co.jp/search/search.asp?kywd=%96%EC%8C%FB%88%AE